Kodeks Postępowania
Lojalność, uczciwość, profesjonalizm i społeczna odpowiedzialność
to fundamenty naszej działalności.
Przedmowa
Drukarnia TINTA dąży do prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny, w oparciu o obowiązek poszanowania praw człowieka, praw pracowniczych, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska, zapobiegania korupcji i ogólnie do stosowania dobrych praktyk biznesowych.
Nasz kodeks postępowania opiera się na naszych wartościach firmowych i naszej strategii oraz ustanawia na piśmie wiążące wytyczne dotyczące zachowania w codziennej praktyce handlowej.
Kodeks postępowania jest wiążący dla wszystkich naszych pracowników, dostawców i partnerów handlowych. Jego akceptacja przez naszych pracowników, dostawców i partnerów handlowych jest podstawą naszej współpracy. Kto nie przestrzega reguł zawartych w niniejszym kodeksie postępowania, działa wbrew interesom Drukarni. Może to być dla Drukarni powodem zakończenia współpracy handlowej i zerwania wszelkich związanych z nią umów dotyczących dostaw.
Pomagają nam w tym certyfikaty – certyfikat EcoVadis – rating zrównoważonego rozwoju o najsilniejszej reputacji na świecie oraz certyfikat FSC – łańcuch dostaw. Wynik corocznego audytu to kluczowy wskaźnik strategiczny dla zrównoważonego rozwoju naszej firmy.
Dzięki specjalnym wytycznym kodeks może być doprecyzowany i jeśli zaistnieje taka potrzeba dopasowany do szczególnych kwestii prawnych i uzupełniony o szkolenia.
1. Prawo pracy i prawo człowieka
Drukarnia TINTA przestrzega obowiązujących praw i przepisów. Każdy pracownik w swoim codziennym postępowaniu musi przestrzegać powyższego i stosować się do regulacji prawnych, jak i kodeksu postępowania. Popieramy odwagę cywilną i etyczne zachowanie każdego pracownika. Wobec wszystkich osób, zarówno w firmie, jak i poza nią, pracownicy podejmują swoje decyzje na podstawie rzeczowych i obiektywnych przemyśleń z zachowaniem zdrowego rozsądku i poczuciem odpowiedzialności. Na sercu leży nam dobro każdej osoby znajdującej się w obszarze naszego przedsiębiorstwa. Tego samego oczekujemy również od naszych dostawców i partnerów. Przestrzeganie praw człowieka jest podstawą wszystkich naszych relacji handlowych. Oprócz obowiązujących porządków prawnych i ustaw poszczególnych krajów, przestrzegamy w szczególności Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (UNO 1948). Również podstawowe zasady i prawa pracy ustanowione przez Deklarację Międzynarodowej Organizacji Pracy ILO z 1998 (zakaz pracy dzieci, pracy przymusowej, dyskryminacji, wolność zrzeszania się i prawo do roszczeń zbiorowych) są dla nas najważniejszym nakazem.
1.1. Dyskryminacja
Każdego pracownika z osobna traktujemy jak indywidualną jednostkę. Czynią tak również nasi dostawcy i partnerzy handlowi. Szacunek dalece przewyższa korzyści ekonomiczne przedsiębiorstwa. Traktujemy naszych pracowników i partnerów handlowych uczciwie i z zachowaniem tolerancji.
Każdy przejaw dyskryminacji, molestowania seksualnego lub ataków osobistych kłóci się z podstawowymi zasadami naszego przedsiębiorstwa i nie będzie tolerowany. Równe traktowanie jest stałą normą – niezależnie od pochodzenia etnicznego, koloru skóry, płci, religii, narodowości, orientacji seksualnej, pochodzenia społecznego, niepełnosprawności czy politycznych przekonań, jeśli tylko opiera się na demokratycznych zasadach i tolerancji wobec osób o innych przekonaniach.
1.2. Zatrudnianie dzieci
Na żadnym stanowisku w firmie nie są zatrudniane dzieci. O ile lokalne przepisy nie przewidują wyższej granicy wieku, nie są zatrudniane osoby w wieku szkolnym. Pracownicy poniżej 18. roku życia, z uwzględnianiem planów szkoleniowych, nie mogą wykonywać prac niebezpiecznych i są wykluczeni z wykonywania pracy nocą. Jako norma ustalająca najniższy wiek zatrudnienia służy Konwencja ILO nr 138. Zobowiązujemy również naszych dostawców i partnerów handlowych do przestrzegania tej normy.
Zakład dopuszcza zatrudnienie osób młodocianych w wieku 15 lat, na umowę o pracę w celu nauki zawodu.
1.3. Praca przymusowa i handel ludźmi
Nasi pracownicy są wyszukiwani, zatrudniani i wspierani na podstawie swoich kwalifikacji, umiejętności i kompetencji. Jakakolwiek forma pracy przymusowej i niewolnictwa jest niedozwolona. Stosunek zatrudnienia i wykonywania wszelkich prac oparty jest na dwustronnej zgodzie pracownika i pracodawcy bez zagrożenia karą.
Do tego samego zobowiązani są również nasi dostawcy i partnerzy handlowi.
1.4. Czas pracy i wynagrodzenie
Regulacje dotyczące czasu pracy, nadgodzin, wynagrodzenia, prawa do urlopu lub świadczeń dodatkowych są ustalone na przynajmniej minimalnym poziomie zgodnie z obowiązującym prawem i ustawami lub ponadto jako korzyść dla pracownika. Przestrzeganie tych zasad odbywa się na podstawie przepisów Kodeksu Pracy. Gwarantowane wynagrodzenie za pracę na pełen etat musi wystarczyć na pokrycie podstawowych potrzeb bytowych pracownika. Nielegalne lub nieuprawnione potrącenia z wynagrodzenia jako forma bezpośrednich lub pośrednich środków dyscyplinujących jest zabronione. Ustawy i prawo są respektowane zarówno przez naszą firmę jak też przez jej dostawców i partnerów handlowych.
1.5. Ochrona zdrowia i bezpieczeństwo pracy
Środowisko pracy powinno być bezpieczne i higieniczne.
Bezpieczeństwo pracy i zarządzanie zdrowiem ma w Drukarni, u jej dostawców i partnerów handlowych najwyższy priorytet. W celu uniknięcia zagrożeń dla zdrowia należy koniecznie przestrzegać przepisów związanych z ochroną i bezpieczeństwem pracy. Ochrona pracowników to nie mało istotna kwestia, lecz obowiązek każdego. Kadra kierownicza spełnia tutaj ważną rolę jako wzór do naśladowania i funkcję instruowania. W naszym środowisku pracy troszczymy się o bezpieczne warunki i regularnie informujemy każdego pracownika o konieczności ich przestrzegania w celu wykluczenia ryzyka wystąpienia zagrożenia zdrowia lub uczynienia tego ryzyka możliwie jak najniższym.
Pracownikom należy zapewnić odpowiednie i udokumentowane szkolenie w zakresie BHP, które powinno być regularnie powtarzane.
1.6. Reprezentacja pracowników i obsługa zażaleń
Wyraźnie respektujemy prawo wszystkich pracowników do tworzenia Związków Zawodowych i przystąpienia do nich, jak też prowadzenia negocjacji zbiorowych. Pod warunkiem jednak, że organizacje te działają zgodnie z prawem. Przedstawiciele pracowników nie mogą być dyskryminowani i powinni uzyskać dostęp do miejsc pracy, potrzebnych do wykonywania ich funkcji jako reprezentantów załogi.
Rozumiemy potrzeby naszych pracowników. Jesteśmy otwarci i empatyczni, a nasze relacje są trwałe i przyjazne.
2. Ekologia
2.1. Postępowanie z zasobami naturalnymi
W Drukarni wprowadzamy możliwie najlepsze praktyki sprzyjające ochronie środowiska, które ciągle ulepszamy. Obejmuje to minimalizację zanieczyszczeń, promowanie efektywnego i zrównoważonego wykorzystania zasobów, w tym energii i wody oraz minimalizację emisji gazów cieplarnianych w produkcji i w transporcie. W zakładzie pracy należy przestrzegać przepisów i standardów dotyczących ochrony środowiska. Lokalne środowisko w miejscu produkcji nie powinno być eksploatowane ani degradowane. Ponadto bardzo odpowiedzialnie i rozważnie korzystamy z zasobów naturalnych.
Zobowiązujemy naszych dostawców i partnerów handlowych do brania z nas przykładu, a wśród pracowników przeprowadzamy edukację proekologiczną, tak aby każda komórka organizacyjna mogła funkcjonować w zgodzie z nowoczesnymi założeniami ekologicznymi.
2.2. Ochrona zasobów
Zużycie energii (prądu, gazu) i wody jest na bieżąco analizowane i celowo redukowane lub kompensowane w ciągłych procesach. Tego samego oczekujemy od naszych dostawców i partnerów handlowych. Dzięki świadomemu korzystaniu z naturalnych zasobów aktywnie przyczyniamy się do ochrony środowiska. Inwestujemy w nowoczesne rozwiązania i urządzenia ograniczające i redukujące zużycie zasobów.
2.3. Recykling
Drukarnia ma opracowany system gospodarowania odpadami. W tym system stosowania materiałów niebezpiecznych. Wykorzystywane w zakładzie produkty posiadają karty charakterystyki, które pozwalają na ich ocenę. Wszystkie odpady pochodzące z Drukarni są sortowane i w miarę możliwości dostarczane do recyklingu. Możliwie najlepszego recyklingu oczekujemy również od naszych dostawców i partnerów handlowych.
2.4. Certyfikaty i oceny
Certyfikacje i oceny dokonane przez akredytowane i certyfikowane jednostki służą stałej kontroli i przejrzystości w ramach obowiązujących norm. Są one oznaką jakości, zrównoważonych struktur, działań i procesów. Z tego względu przy wyborze naszych dostawców i partnerów handlowych zwracamy szczególną uwagę na posiadane przez nich certyfikaty czy świadectwa. Z naciskiem na certyfikację i weryfikację pochodzenia produktu. W przypadku głównego surowca jakim jest papier – kontrola drogi od momentu pozyskania drewna aż do chwili sprzedaży odbiorcy końcowemu.
3. Ekonomia i etyka biznesu
3.1. Uczciwe traktowanie partnerów handlowych
Podstawą współpracy z naszymi partnerami handlowymi są wzajemny szacunek, uwaga, rzetelność, tolerancja i profesjonalizm.
Nasz rozwój prowadzimy w duchu społecznej odpowiedzialności.
3.2. Prawo konkurencji i prawo antymonopolowe
Cała działalność opiera się na ustalonych zasadach, przepisach i regułach dotyczących konkurencyjności, jak również naszej wewnętrznej procedurze dotyczącej zgodności z prawem antymonopolowym. Niedopuszczające konkurencji porozumienia między konkurującymi firmami są niedozwolone. Każdy pracownik, dostawca i partner handlowy Drukarni jest zobowiązany do przestrzegania niniejszych reguł, ponieważ tylko uczciwa konkurencja daje prawo do swobodnego rozwoju.
3.3. Korupcja i konflikty interesów
Stanowczo sprzeciwiamy się korupcji i przekupstwu! To stanowisko reprezentują również nasi dostawcy i partnerzy handlowi. Popieramy natomiast przejrzystość oraz odpowiedzialne zarządzanie i kontrolę. Wszelkie kontakty biznesowe Drukarni z dostawcami i innymi partnerami handlowymi mogą mieć miejsce jedynie na podstawie obiektywnie sprawdzalnych kryteriów, np. osiągnięć, uczciwości czy doświadczenia partnera. Pracownicy nie mogą oferować, obiecywać, zapewniać, udzielać korzyści w bezpośrednim lub pośrednim związku z wykonywaną przez niego działalnością zawodową (np. pieniędzy, prezentów, dotacji lub innych świadczeń) lub też przyjmować lub żądać takich korzyści od innych. W przypadku funkcjonariuszy lub innych państwowych urzędników należy zaniechać wręczania jakichkolwiek prezentów.
Wszystkie działania Drukarni są legalne i uczciwe. Działamy zgodnie z zasadą fair play, wierząc, że uczciwa konkurencja napędza gospodarkę.
4. Ochrona danych osobowych i dyskrecja
4.1. Ochrona danych i ochrona przed zagrożeniami zewnętrznymi
Dostawcy i partnerzy handlowi w ramach swoich zadań i poza nimi są zobowiązani do przestrzegania przepisów ochrony danych, jak i ustawowych i zakładowych regulacji obowiązujących w celu zachowania bezpieczeństwa informacji. Wykorzystywanie poufnych danych jest surowo zabronione. Jasne zasady zapewniają jednolity wysoki poziom ochrony danych. Mamy świadomość wysokiej wrażliwości danych osobowych naszych klientów, pracowników i dostawców oraz danych własnych przedsiębiorstwa i chronimy je poprzez staranne i poufne obchodzenie się z nimi. Dane są wykorzystywane wyłącznie w zatwierdzonych ramach. Podczas przekazywania informacji należy sprawdzić, czy odbiorca jest uprawniony do ich otrzymania. Zasada ta ma zastosowanie zarówno w firmie, jak i poza nią.
4.2. Dyskrecja
Informacje wewnętrzne pozyskane w ramach współpracy z Drukarnią, które nie zostały podane przez kierownictwo przedsiębiorstwa do wiadomości publicznej, należy zachować w tajemnicy i nie przekazywać ich osobom trzecim. Przez osoby trzecie rozumie się członków rodziny, czy pracowników, którzy nie muszą posiadać wiedzy o danej sprawie czy procesie w firmie. Wewnętrzne informacje o firmie mogą być wykorzystywane jedynie do celów zakładowych. Ta zasada obowiązuje także po zakończeniu stosunku pracy.
Stawiamy na rozwój
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, stale poszerzamy naszą ofertę. Trzymamy rękę na pulsie i na bieżąco śledzimy najnowsze rozwiązania oraz trendy w branży.
lat doświadczenia
wydrukowanych arkuszy
zadowolonych klientów